Ministerstvo školstva podporuje inkluzívne vzdelávanie

0 26. august 2018, zdroj: Ministerstvo školstva
26. august 2018
zdroj: Ministerstvo školstva
Bežné školy s inkluzívnou orientáciou sú najefektívnejším prostriedkom na elimináciu diskriminujúcich postojov vyplývajúcich z fyzického, sociálneho či jazykového znevýhodnenia detí a žiakov. Poukazuje na to národný projekt Škola otvorená všetkým, ktorý sa usiluje o presadzovanie inkluzívneho modelu vzdelávania v 130 základných školách a 50 materských školách v rámci celého Slovenska okrem Bratislavského kraja.
ilustračný obrázok

 „Inkluzívny model vzdelávania, ktorý projekt implementuje, môže využiť akákoľvek škola, nakoľko model svojimi učebnými osnovami a pedagogickými metódami umožňuje každému žiakovi byť plnohodnotnou súčasťou školy, bez ohľadu na sociálny či etnický pôvod alebo zdravotné postihnutie,“ hovorí garant v prostredí základných škôl - Pavol Kočiš.
      Príkladom je celodenný výchovný systém (CVS) aplikovateľný v akýchkoľvek podmienkach. Zahŕňa intenzívnu výchovnú prácu so žiakom aj po vyučovaní prostredníctvom popoludňajších voľnočasových aktivít. Súčasťou popoludňajších činností je tiež príprava na vyučovanie. Tá je dôležitá predovšetkým u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, resp. marginalizovaných rómskych komunít, ktoré na ňu v domácom prostredí často nemajú vytvorené vhodné podmienky. Do celodenného výchovného systému sa v minulom školskom roku prostredníctvom 2 149 záujmových útvarov zapojilo 26 186 žiakov.
     Veľkou výhodou projektu je personálna pomoc v podobe pedagogických asistentov a odborných zamestnancov. Tí sú jednak zainteresovaní do celodenného výchovného systému a v prípade potreby uskutočňujú odborné intervencie priamo v rodinách žiakov. Vďaka projektu pôsobilo v minulom školskom roku na školách celkovo 529 pedagogických asistentov a odborných zamestnancov.
     Odborné diskusie poukazujú na fakt, že predchádzať školskej neúspešnosti je potrebné už u detí v predškolskom veku. Z toho dôvodu sa pôsobenie pedagogických asistentov a odborných zamestnancov neobmedzuje iba na základné školy. Súčasťou inkluzívneho modelu v prostredí materských škôl sú preto aj depistáže a rôzne stimulačné programy, ktoré pomáhajú deťom pripraviť sa na vstup do základnej školy.  
     „Stále je však veľký počet detí, ktoré z rôznych dôvodov materskú školu navštevovať nemôžu,“ hovorí Alena Vrábľová, garantka v prostredí materských škôl, „práve týmto deťom je čiastočnou pomocou realizácia neformálneho vzdelávania.“ 
     Súčasťou neformálneho vzdelávania bola v mesiacoch júl a august tzv. letná škola. 56 predškolákov sa tak mohlo oboznámiť s prostredím svojej budúcej základnej školy v predstihu a to hravou formou prostredníctvom zaujímavých aktivít, ktoré pre ne pripravili pedagógovia, asistenti a odborní zamestnanci.     
     Projekt potrvá ešte do konca novembra 2019 a je realizovaný v rámci operačného programu Ľudské zdroje. Z Európskeho sociálneho fondu naň bolo vyčlenených takmer 30 miliónov eur.

Hodnotenie článku

Nahlásiť chybu v článku

* Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané občianskym združením Alternatívne spravodajstvo, zapísaným v registri občianskych združení na Ministerstve vnútra SR s prideleným IČO: 51405784 na účely spätného kontaktovania. Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame

Keňa chce v oblasti energetiky spolupracovať so slovenskými…
Osobitný odvod pre reťazce bude mať podľa odborárov dosah na…
Opäť dochádza k pokusom kupovať rómske hlasy, tvrdia rómski…
Eurovoľby 2019: Rozhovor s lídrom MKDA-MKDSZ Károlym Lessom
SNS chce nového štátneho tajomníka pre šport, bude koordinovať…
Ministerstvo spravodlivosti má novú štátnu tajomníčku

Diskusia k článku

Upozornenie: Pred publikovaním príspevku si prečítajte pravidlá diskusie

Vážení diskutéri, podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky, atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Prevázdkovateľ webstránky sa dištancuje od všetkých komentárov porušujúcich platnú legislatívu.