„Na východe nič nie je“

0 19. júl 2020, Milan Palffy
19. júl 2020
Milan Palffy
Denne vám prostredníctvom platenej reklamy v spriateľených médiách oznamujú, ako dobre je byť v EÚ a čo všetko máme vďaka tejto inštitúcii. Skrátka – žije sa nám dobre.
Ilustračné foto.

Bratislava, 19.7.2020. Cesta z Bratislavy do Košíc autom je stále také malé dobrodružstvo, ale aj reálny pohľad na život na Slovensku.

Regionálne rozdiely západ – východ sú obrovské. Na západe sa síce pomaly, ale predsa buduje infraštruktúra, stred už čo – to vybudované má, ale na východe, povedané slovami Róberta Fica, „nič nie je“. Ako keby sa civilizácia skončila za Detvou – a to je veľký pokrok, lebo donedávna to bolo len po Zvolen.

Po zídení z diaľnice (vlastne len rýchlostnej cesty, ale zato skutočne dobrej) krátko za Detvou si krajina začne žiť svojim svojráznym koloritom. Na cestách sa objavujú takmer historické vozidlá z 90tych rokov, prípadne ešte staršie, prívesný vozík plne naložený čímsi ťažko opísateľným a vozidlo plné spoluobčanov cigánskeho pôvodu. Sem tam som sa zamyslel nad tým, ako tieto autá môžu prejsť cez STK a emisnú kontrolu, ako vodiči týchto áut môžu mať vodičské oprávnenia, keď auto má sem tam ešte starú, neplatnú ŠPZ a vozík povedzme aj vôbec nič, ale to bude asi spôsobené pozitívnou diskrimináciou našich cigánskych priateľov.

Za Detvou akosi miznú motoresty a tie, čo tam boli sú v akomsi núdzovom režime. Cesta často pripomína rumunský vidiek. Jediný výrazný reštauračný podnik sa vyníma neďaleko Lučenca. Nie je ho však vidieť, lebo haličská zbrojnica je mimo hlavnej cesty a jej majiteľ je momentálne asi na týždňovke v Bratislave. Nie je to nikto iný, ako známy škrtič z parlamentu, či bývalý a súčasný ľudový zabávač a poslanec NRSR v jednej osobe – Jožo Pročko.

Krajina je pekná, ale zúfalo zanedbaná. Ani 30 rokov po údajnej zmene režimu sa toho veľa nezmenilo. V aute som cestoval so zamestnancom ministerstva, ktorého úlohou bolo pripraviť projektovo návrh na vytvorenie priemyselného parku neďaleko Košíc. Celý projekt už de facto začal, ale tam, kde začal aj skončil. Nikto sa nevie s nikým dohodnúť, viazne vykupovanie pôdy, chýba doplnková infraštruktúra a celkovo sa nič nedeje. Čas však tlačí, projekt dostal peniaze zo zdrojov EÚ, ale dnes je už takmer isté, že sa nevyčerpajú a východ príde o ďalšiu príležitosť.

Od môjho spolucestujúceho (ktorého logicky nebudem menovať) som sa dozvedel zákulisie procesu prideľovania peňazí z EÚ na podobné projekty. Ono to však bude podobné, až také isté pri každom projekte a všade.

Celé mi to pripomínalo cestu korenia v neskorom stredoveku z Indie a Malajzie do Európy. Najskôr je na projekt vyčlenený veľký balík, z ktorého si svoj podiel nechá konzultačná firma (napojená na bruselských úradníkov). Ďalším zlodejom je lokálna konzultačná firma (tých je viac a bez nich vám žiaden projekt nikdy neprejde, lebo tieto firmy fungujú v symbióze s aktuálnym režimom a môžete veriť, že bábkoherečka už má vlastný zoznam firiem). Títo vykonajú na balíku peňazí rozhodujúci rez, pričom zostane len torzo, z ktorého sa projekt realizuje alebo nerealizuje. Zostanú aj nejaké peniaze bokom (rádovo sú to stá tisíc až niekoľko miliónov EUR) a tomu hovoria títo zlodeji, že je to pre nich „na kávu“. Zložitým tokom peňazí sa nakoniec nasýtia vládne strany a ich kamaráti – „podnikatelia“, ostatní, ktorí majú väzby na podnikateľov a politikov a čosi zarobí aj ten, čo projekt skutočne realizuje. V tom lepšom prípade.

A potom sa môžeme len prekvapene pozerať, že koľko zaplatíme do EÚ a následne by nám malo oveľa viac prísť v eurofondoch. Ale nepríde. Lebo aj takto funguje Európska únia a jej inštitúcie. Hlavne transparentne a bez korupcie.

A potom je logické, že „na východe nič nie je“. A nie len na východe.

Hodnotenie článku

Nahlásiť chybu v článku

* Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané občianskym združením Alternatívne spravodajstvo, zapísaným v registri občianskych združení na Ministerstve vnútra SR s prideleným IČO: 51405784 na účely spätného kontaktovania. Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame

Keď sme hliadkovali vo vlakoch, boli sme rasisti, dnes vojaci…
EKO: Vodiči – špinavci
Aj Progresívne Slovensko vás pozýva na Dúhový Pride
Komentár: Čaputová na piedestále. Stavajme jej sochu!
Prezidentka Čaputová rozdeľuje spoločnosť
Za zničenie Európy štátne vyznamenanie? Kiska si spravil zo…

Diskusia k článku

Upozornenie: Pred publikovaním príspevku si prečítajte pravidlá diskusie

Vážení diskutéri, podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky, atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Prevázdkovateľ webstránky sa dištancuje od všetkých komentárov porušujúcich platnú legislatívu.